top of page

Etappe 12 Elst - Rhenen

Mooie etappe met 11 huggen, een grote afgraving, raatakkers en uitzichten
HUG 12 Kenmerken.jpg

Voor de kaart legenda zie hier

Samenvatting

Eigenlijk was het de bedoeling dat dit de laatste reguliere etappe van de HUG wandelingen zou worden, dus van Elst tot en met de Grebbeberg. Maar toch heb ik besloten hem in tweeën te knippen, want anders zou hij bijna 20 kilometer worden en dat is wat lang. We lopen vandaag tot station Rhenen en bij  etappe 12A doen we rest. Maar niets belet je om beide toch achterelkaar te lopen. We beginnen in Elst bij de bushalte Fransenweg als je uit de richting Veenendaal (station) komt of halte Veenendaalsestraatweg als je van Rhenen/Wageningen komt. Kom je vanuit de richting Utrecht/Driebergen hangt het af in welke bus je zit, welke halte je moet hebben.
We lopen de weg omhoog over het fietspad richting Veenendaal en slaan na ongeveer 500 meter rechtsaf het veld in. We komen langs een oorlogsmonument en lopen een stukje door het bos om op de Remmerdense Heide te arriveren. Dit gebied was een grote tabaksonderneming: Plantage Willem III. Er lopen halfwilde paarden en runderen om de hei kort te houden. Verder liggen op deze heide enkele grafheuvels. Bovenaan is er een uitzichtpunt waar je over de Betuwe kunt uitkijken. We gaan weer het bos in en maken en klein lusje om over de Zwijnsbergen (52m) en even verder over de Sparrenboomseberg (61m) te lopen. We zijn dan niet ver meer van onze volgende hug de Buurtseberg, die op 63 meter boven NAP ligt. Het bultje bovenop is waarschijnlijk een grafheuvel. We lopen weer een lusje om even verderop van het uitzicht over de zandafgraving Kwintelooyen te kunnen genieten. Nog wat verder is er nog een uitzichtpunt en bij beide kijken we nu naar het noorden richting Veenendaal en Ede. De schoorsteen, die je bij goed weer kunt zien is van de voormalige kunstzijdefabriek (ENKA) bij station Ede-Wageningen. Via de trap dalen we de zandafgraving in en je kunt hier goed zien hoe groot de hap uit de berg is. Als je beneden bent sta je voor een klein heuveltje: de Getuigenberg (25m). Deze is bij het afgraven van het zand blijven liggen, want hij bestaat uit leem of klei. In tegenstelling tot zand, had men geen goede bestemming voor deze klei en is dit hoopje blijven liggen. Wij gaan eroverheen lopen, maar pas goed op bij nat weer, want de leem is erg glibberig. Voor kinderen is het een geweldige speelplaats. We gaan nu verder over de bodem van de afgraving richting het restaurant. Iets daarvoor klimmen we weer uit de kuil en komen in het Remmersteinsebos. We gaan over een uitloper van de Buurtseberg en lopen verder naar beneden. Even verder slaan we rechtsaf om bij gerestaureerde raatakkers te komen. Er staan wat paaltjes om deze walletjes aan te duiden, maar je moet veel fantasie hebben om ze te herkennen. We lopen nu weer omhoog en komen bij de Paasheuvel (53m) een opgeworpen hugje, waarop vroeger een theekoepel heeft gestaan. Het is ook het centrum van een sterrenbos waar 12 lanen samen kwamen. Daar zijn er nog maar vier van over. Na de heuvel lopen we over de platte Statseberg (52 m) en via enkele dalletjes gaan we over de Thymseberg en de Lijstereng, die beide op 52 meter boven NAP liggen. De Lijstereng is meer een vlakke berg zonder echte top. We zijn inmiddels langs een oude leemkuil gekomen, waar meestal wat water in staat. Na de Lijstereng zien we een groot smeltwaterdal voor ons en iets verder staat de voormalige watertoren op de Koerheuvel (53m). Nu is het een appartementencomplex. Deze toren is 43 meter hoog en je kunt hem in de wijde omgeving al van verre zien. We lopen nu een steile weg af en vervolgens via een oude holleweg weer omhoog naar de Bruine Eng (50 m). We dalen nu nog een keer de berg af en lopen langs een historische plek: de Cuneraheuvel (21m). Hier zou de heilige Cunera zijn begraven na met een hoofddoek gewurgd te zijn door de jaloerse echtgenote van een koning. Lees de legende er maar eens op na. Via het pad waar vroeger de tram reed, komen we bij de grote ingraving voor de spoorlijn Amersfoort – Kesteren. Vanaf de brug heb je een mooi uitzicht op deze ingraving waar nu naast het spoor een snelweg loopt. We zijn nu ook bij het station, het eindpunt van deze mooie wandeling.

Deze samenvatting met een kaartje kun je downloaden als PDF en printen om mee te nemen op je wandeling. De GPX track kun je downloaden op je telefoon om te gebruiken tijdens de wandeling

De volledige beschrijving van deze etappe volgt later